Villkor och reklamation

Försäljning
ateljé Lyktan AB säljer direkt till företag och butiker med verksamhet inom belysning, inredning samt el- och byggentreprenad. Vi leverera även till verksamheter i den offentliga sektorn, så som stat, kommun och landsting.

Är du som privatperson intresserad av någon av våra produkter så ber vi att få hänvisa till någon av våra återförsäljare. Lista över några av dessa finner du på vår hemsida eller om du så vill kan ni kontakta vår kundsupport och få hjälp med att hitta närmsta återförsäljare.

Allmänna leveransvillkor
Leverans FCA, ateljé Lyktans lager, enligt INCOTERMs 2000. Administrativ kostnad på 100:- tillkommer på order som understiger 5000:- nettovärde. Order för samtidig leverans inom Sverige, som överstiger 5000:- nettovärde levereras fraktfritt (DDP, INCOTERMs 2000). Stolpar levereras fritt fabrik.

Försäkring
All transport sker på köparens risk. Vid inträffad transportskada skall köparen omedelbart anmäla skadan till transportbolaget.
I övrigt gäller allmänna leveransbestämmelser enligt ALEM09

ALEM09
Allmänna leveransbestämmelser avseende elektriskmaterial för leverans och användning i Sverige, utarbetade av EIO - Elektriska installatörsorganisationen och SEG –Sveriges Elgrossister.
ALEM09, PDF

Garantiregler
5års produktgaranti, 5års garanti på elektroniska drivdon.
10års garanti: För armaturer med inbyggd LED finns möjlighet att köpa till ytterligare 5 års garanti mot en nettomerkostnad om 5% av ordervärdet. Denna utökade garanti måste aktivt väljas av dig som kund och registreras av ateljé Lyktans orderavdelning. Den utökade garantin kan anges med en tilläggstext redan i armaturspecifikationen; t.ex "Quad 260 24W LED 209220 med 10 års garanti.

Reklamationer och Returer
Gemensamt för både returer och reklamationer är att kontakt med säljare/kundsupport alltid måste tas innan varor sänds till oss. Vid kontakt med oss erhåller ni ett returnummer som skall användas för att märka godset.

Retur
Endast returer på grund av fel eller annan orsak vartill Ateljé Lyktan varit vållande, godkännes utan extra kostnader för köparen. Vid returer, som beror på annat än ovanstående, krediteras köparen nettofakturavärdet med ett avdrag som för normalt lagerförda varor är 30 %. Vid returer, som beror på annat än ovanstående samt av ej normalt lagerförda varor, förbehåller sig Ateljé Lyktan rätten att ensidigt bestämma med vilken procentsats eventuell kreditering skall ske.

För att returer skall godkännas av Ateljé Lyktan skall varorna återsändas i obegagnat nyskick, med samtliga delar i behåll, i originalförpackning samt vara Ateljé Lyktan tillhanda, inom två (2) månader från leveransdagen räknat. Varor som inte returnerats, är Ateljé Lyktan tillhanda, inom två (2) månader från leveransdagen räknat, tas inte i retur.

Vid returer enligt ovan skall köparen ange nummer och datum på säljarens faktura och/eller följesedel för de aktuella varorna. Köparen står för returfrakt samt risken för returnerade varor till dess att Ateljé Lyktan skriftligen kvitterat mottagandet av de returnerade varorna. Ateljé Lyktan skall utställa retursedel för mottagen och avhämtad vara.

Reklamation
Vid reklamation kan ni använda ALEMs standar blankett som finns att ladda ner här nedan. Vi ser helst att ni kontaktar er säljkontakt eller vår kundsupport s så snart ni upplever problem med någon av våra produkter. Detta för att vi snabbare skall kunna göra en bedömning av vilka åtgärder som behövs för att avhjälpa ert problem. Är det en reklamation med retur så gäller att kontakt med säljare/kundsupport måste tas för att erhålla ett returnummer innan varor sänds till oss.

Om du som privatperson vill reklamera en vara så skall du alltid vända dig till inköpsstället som då kommer att sköta kontakten med oss.
Reklamationsblankett för ALEM09