Tham & Videgårds örn landar hos ateljé Lyktan i Milano

Under årets Salone del Mobile i Milano presenterar ateljé Lyktan en utställning i Brera-området. En av nyheterna är Eagle – den ikoniska armaturen som Tham & Videgård designade för ateljé Lyktan till Treehotel 2010 och som nu tas upp i produktion.

2010 invigdes det numera världsberömda ”Treehotel” i byn Harads nära Polcirkeln. Tham & Videgård Arkitekter skapade en speglande kub som smälter in och blir en del av den omkringliggande skogen. Kuben som form inspirerade även till armaturen ”Eagle” – där en kub viks ut och skapar formen av en magnifik fågel. Nu tas Eagle upp i produktion av svenska ateljé Lyktan. Utöver den ikoniska pendeln har Eagle även utvecklats till tak- och väggarmatur.

– Eagle karaktäriseras av att den, trots sin storlek, upplevs som flygande lätt. Den passar lika bra över matbordet hemma som i kontorsmiljöer och publika rum där Eagle med fördel placeras i ”flock”. När vi skapade Eagle utmanade vi oss själva att se hur man kunde använda kubformen och skapa något helt nytt. Resultatet blev en närmast origami-liknande fågel, säger Bolle Tham och Martin Videgård.

Eagle presenteras på ateljé Lyktans utställning under möbelmässan i Milano. Utställningen är ateljé Lyktans första nedslag i Milano och fokuserar på Åhus-företagets hantverkstradition.

Adress: Dream Factory, Corso Garibaldi 117.
Öppet 14-18 april kl. 12.00-20.00.

Fakta om Eagle
Storlek: Pendel B/L820 x H319 mm, tak B/L820 x H185 mm,