ateljé Lyktan stödjer klimatavtalet

I lördags kväll tecknades ett globalt klimatavtal i Paris. En historisk uppgörelse och en vändpunkt för världen i kampen för att hejda klimatförändringarna. Genom att erbjuda våra kunder smart belysning - vilket kan sänka energiförbrukningen i Sverige med över 80 procent - bidrar ateljé Lyktan i detta miljöförbättringsarbete. Vad menas då med smart belysning? Förklaringen är enkel: En 10-15 år gammal belysningsanläggning drar ofta fem gånger så mycket energi som en ny. Det är den enormt snabba teknikutvecklingen inom belysning, inte minst inom LED-tekniken, som möjliggör dessa miljöbesparingar.

Av ateljé Lyktans samtliga armaturer är idag 81 procent försedda med LED och armaturer med traditionell ljuskälla kommer efterhand att fasas ut eller göras om och LED-anpassas. Inom två år räknar vi med att hela produktsortimentet enbart är bestyckat med LED. Hela 90 procent av belysningens miljöpåverkan kommer från energiförbrukningen, medan tillverkning, transporter och återvinning endast utgör 10 procent.