Tham & Videgårds ørn lander hos ateljé Lyktan i Milano

Under årets Salone del Mobile i Milano presenterer ateljé Lyktan en utstilling i Brera-området. En av nyhetene er Eagle – den ikoniske armaturen som Tham & Videgård designet for ateljé Lyktan til Treehotel 2010, og som nå blir satt i produksjon.

I 2010 ble det etter hvert verdensberømte ”Treehotel” innviet i byen Harads ved polarsirkelen. Tham & Videgård Arkitekter skapte en speilende kube som smelter inn i og blir en del av den omkringliggende skogen. Kuben som form inspirerte også til armaturen ”Eagle” – der en kube foldes ut og skaper formen av en fantastisk fugl. Nå settes Eagle i produksjon av svenske ateljé Lyktan. I tillegg til den ikoniske pendelen er Eagle videreutviklet til tak- og veggarmatur.

– Eagle karakteriseres av at den, til tross for sin størrelse, oppleves som flyvende lett. Den passer like godt over matbordet hjemme som i kontormiljøer og offentlige rom, der Eagle med fordel kan plasseres i ”flokk”. Da vi skapte Eagle utfordret vi oss selv til å se hvordan man kunne bruke kubeformen og skape noe helt nytt. Resultatet ble en nærmest origami-lignende fugl, sier Bolle Tham og Martin Videgård.

Eagle presenteres på ateljé Lyktans utstilling under møbelmessen i Milano. Utstillingen er ateljé Lyktans første besøk i Milano, og fokuserer på Åhus-selskapet håndverkstradisjon.

Adresse: Dream Factory, Corso Garibaldi 117.
Åpent 14.-18. april kl. 12.00-20.00.

Fakta om Eagle
Størrelse: Pendel B/L820 x H319 mm, tak B/L820 x H185 mm,