MTR Express innreder med designklassiker fra ateljé Lyktan

MTR Express, utfordreren til SJ som i løpet av våren 2015 starter togtrafikk på strekningen Gøteborg-Stockholm, vil konkurrere med raske, sikre og klimavennlige tog. Togene i MTR Express’ flåte kommer til å by på høy komfort for de reisende, og innredningsvalgene i togvognene er gitt stor vekt. Som et ledd i dette har belysningsselskapet ateljé Lyktan produsert en bordvariant av lampen ”Bumling” som kommer til å finnes i alle vogner.

Designklassikeren Bumling ble skapt i 1968 av den svenske designeren Anders Pehrson, og er en av de mest kjente svenske lampemodellene. Fra starten av fantes armaturen i flere størrelser, farger og modeller, men produseres i dag kun som pendelmodell og i to størrelser. I og med samarbeidet mellom ateljé Lyktan og MTR Express utvikles det nå en bordlampe som får en lampeskjerm i MTR-rødt.

– Innovasjon og design er fellesnevnere for MTR Express og ateljé Lyktan, sier Mikael Hallberg Commercial Manager hos MTR Express. I stedet for å velge en konvensjonell løsning for belysning ville vi skape et miljø med det ”lille ekstra”, og vi er veldig fornøyde med utfallet av samarbeidet med ateljé Lyktan.

MTR Express’ klimasmarte hurtigtog produseres av selskapet Stadler i Sveits. Både når det kommer til eksteriør og interiør har MTR Express bevisst valgt en høy designgrad, og i forbindelse med innredning av vognene har man altså samarbeidet med blant annet ateljé Lyktan.

– Moderne teknikk og energieffektivitet går som en rød tråd gjennom begge våre selskap når det gjelder produktene og tjenestene som tilbys, sier ateljé Lyktans administrerende direktør Richard Wegele. Alt med sikte på å bidra til et bedre miljø for både kundene våre og den verdenen vi lever i. Vi er stolte over å ha bidratt med en del av den togopplevelsen MTR Express skal tilby sine reisende.

For mer informasjon:
Mikael Hallberg, Chief Commercial Officer MTR Express
+46 (0)76-641 10 22 eller mikael.hallberg [at] mtr.se

Richard Wegele, dministrerende direktør ateljé Lyktan
+46 (0)70-630 86 78 eller richard.wegele [at] atelje-lyktan.se

MTR-konsernet, med base i Hong Kong, er et av verdens største togselskaper. I dag driver de togtrafikk på tre kontinenter: Asia, Australia og Europa. Konsernet omsatte i 2012 for ca. 30 milliarder SEK, med et resultat før skatt på ca. 10 milliarder SEK. Siden november 2009 har MTR stått ansvarlig for drift og vedlikehold av T-banen i Stockholm. At MTR nå utfordrer SJ på paradestrekningen Gøteborg-Stockholm er første skritt på veien til å oppfylle ambisjonen om å være en langsiktig og innovativ aktør på det svenske og nordiske togmarkedet.

ateljé Lyktan er et tradisjonsrikt belysningsselskap som utvikler, produserer og markedsfører belysningsarmaturer for både utendør- og innendørsbruk, med svensk design for offentlige miljøer og kvalitetsbevisste forbrukere. ateljé Lyktans visjon er å levere produkter med innovative løsninger, komplett design og moderne teknikk som kundene har lært seg å forbinde med selskapet opp gjennom årene.
ateljé Lyktan ble etablert i 1934 og har hovedsete i skånske Åhus. Omsetningen er ca. 170 millioner svenske kroner, og selskapet har nærmere 100 ansatte. Siden 1974 har ateljé Lyktan vært en del av Fagerhults-konsernet.

Last ned