Designklassiker

Del 2, 1960-2000-talet

1964 får Philips designchef, Anders Pehrson, erbjudande om att överta hela rörelsen i Åhus. Hans sinne för design och affärer blir avgörande för ateljé Lyktans framtid då han bestämmer sig för att satsa på massproduktion av de mest gångbara modellerna. Ett grepp som visar sig vara mycket lyckosamt. Anders Pehrsons ledord blir Form, Funktion, Färg och Familj.

Under åren 1966 till 1968 utvecklas och lanseras två av ateljé Lyktans populäraste armaturprogram, Supertube och Bumling.

Supertube har sin föregångare från en äldre produkt skapad av Hans Bergström. Genom en omfattande produktutveckling och med en ny tillverkningsprocess blir det möjligt att bygga ut tubarmaturen i långa ramper. Genom raka, böjda och vinklade kopplingar kan belysningsramperna ändra riktning och nivå i rummet. Armaturen går dessutom att vrida i 360 grader runt sin egen axel, vilket medför att ljuset kan riktas uppåt, nedåt eller åt sidorna. Supertube blir en enorm försäljningsframgång.

Både Supertube och Bumling produceras i ett flertal färger.

Supertube. Anders Pehrson, 1967. På bilden: Enkeltub i system och dubbeltub.

Genom raka, böjda och vinklade kopplingar kan Supertube byggas ut, ändra riktning och nivå i rummet.

Produktbroschyr från 1970-talet. Supertube System.

I slutet av 1950-talet vänder Hans Bergström på takstycket (koppen som döljer takkrok och elanslutning på en pendelarmatur) och finner grundformen till en ljuslyktas fot. Ljuslyktan blir modell 100L eller Ofir som den heter idag. Det är ingen tvekan om att 100L också är förebild till Bumling då de onekligen har samma form.

Modell nr. 100L/Ofir.

Med Bumling hittar Anders Pehrson rätt och utnyttjar de fyra benen; Form, Funktion, Färg och Familj maximalt. De olika kulörerna, de varierande storlekarna och det stora antalet medlemmar i Bumling-familjen bidrar till försäljningsframgångarna och att produkten blir en favorit.

Det första exemplaret av Bumling premiärvisas på belysningsmässan i Göteborg 1968. Exemplaret finns fortfarande i ateljé Lyktans samling.

Första exemplaret av Bumling, handmålad i grön Serva Lack.

Bumling dubbelgolvlampa.

Det eftertraktade Bumlingbordet. Foten till bordet är Bumling Ø600 mm.

Den stora plåtlampan från Åhus blir en vanlig syn i hemmen efter 1968.

Tidig produktannons för Bumling.

Anders Pehrson var en gång uttagen till OS-träning på cykel, inför de olympiska spelen i Berlin 1936. Han kom inte med i OS-truppen men får senare sin revansch. 1972 anländer ateljé Lyktan till OS i München med 16 300 lampor. Det är till antal räknat den största ordern i företagets historia.

Anders Pehrson tillsammans med vitlackerade lampor på väg till olympiabyn.

Nedan modeller från 1960-talet är ett urval av armaturer från ateljé Lyktan.

1) Modell nr. 781 (Simris/Olympia) 1964, Anders Pehrson. 2) Pyrola 1965, Hannelore Dreutler. 3) Rampling 1966, Anders Pehrson. 4) Fungus 1969, Anders Pehrson.

Två år efter de olympiska spelen säljer Anders Pehrson ateljé Lyktan till Fagerhult men han stannar kvar som VD, konstnärlig ledare och marknadsförare under hela 1970-talet. Bumling, Supertube, Tube och Knubbling med flera, kommer att bli välbekanta lampor i hem och i offentlig miljö. Dessa modeller utvecklas i olika riktningar under åren som följer.

Fabriken blir för liten för den produktion som Fagerhult tänker sig i Åhus och 1977 står en ny fabrik med tillhörande kontorsavdelning och utställningslokal klar. Företagets nya lokaler invigs av den nyligen tillsatte kungen Carl XVI Gustav. Samma år hamnar Kosta Lampan under Fagerhults paraply och med i affären följer formgivarna Per Sundstedt (Hinken) och Anna Ehrner (Anna-lampan).

Fabriken i Åhus. På bilden syns Supertube, Tube, Bumling och Simris.

Anders Pehrson tillsammans med kung Carl XVI Gustav i nya fabriken 1977.

Fem år efter att den nya fabriken öppnas avlider Anders Pehrson, några månader innan han ska fylla 70 år.

Nedan modeller från 1970-talet är ett urval av armaturer från ateljé Lyktan.

1) Crystal 1970, Anders Pehrson. 2) Knubbling 1971, Anders Pehrson. 3) Hinken 1971, Per Sundstedt. 4) Anna 1972, Anna Ehrner.

1) Tube 1973, Anders Pehrson. 2) Sovo 1978, Anders Pehrson. 3) Raket 1978, Göran Pehrson. 4) Fasett 1979, Per Sundstedt.

Den tekniskt orienterade Bengt Fitger övertar rollen som VD efter Anders Pehrson, han kommer i ökad grad rikta in produktionen på offentlig miljö. Under 1980-talet kommer även ett flertal formgivare att vara verksamma på ateljé Lyktan. En ny ljuskälla kommer i form av halogenlampan, vilken kommer att användas flitigt i nya armaturer. Därtill följer att glödlampan mer eller mindre försvinner i nydesignade produkter.

Skarabé med riktbart ljus och halogenljuskälla. Ahlström & Kock, 1983.

När 1990-talet närmar sig har efterfrågan på Supertube och Bumling sjunkit och ingen arvtagare till dessa giganter går ännu att skönja. Formgivaren Olle Anderson tar under denna period fram utomhusarmaturen Stockholm som idag lyser upp gator och torg i hela landet.

Nedan modeller från 1980-talet är ett urval av armaturer från ateljé Lyktan.

1) Rutan 1980, Per Sundstedt. 2) Minor 1982. 3) Softling 1982, Hans Philip Zachau. 4) Flash Gordon 1983, Ahlström & Kock.

1) Triggy 1984, Bessfelt/von Sydow. 2) Helios 1986, Hannelore Dreutler. 3) Satellit 1986, Lars Bylund. 4) Equator 1989, Elisabeth Ahlberg.

När Rolf Brandstedt tillträder som företagets VD 1992 blir hans första uppgift att se till att en ny storsäljare på interiörsidan blir verklighet.

I samband med att belysningskonsulten Tommy Govén kommer till ateljé Lyktan följer flera produkter som blir viktiga för företagets framtid. En av Tommy Govéns största belysningsarmaturer är Fovea – den första armaturen i världen som är designad för det nya smala T5-lysröret. Fovea tillverkas fortfarande och är en vanligt förekommande belysningslösning i kontorslandskap runt om i Sverige och utomlands.

Fovea. Tommy Govén, 1996.

Office, Tommy Govén 1993. Lampan blir populär för sin avbländande förmåga, här syns den på Sveriges Televisions Aktuellt-redaktion.

Fovea premiärvisas på belysningsmässan i Hannover 1996. Samma år går grundaren av ateljé Lyktan ur tiden. Hans Bergström blir 86 år gammal.

Fokuset på funktionsbelysningen som varit rådande lämnar återigen utrymme till mer designade produkter. Glödljuset kommer tillbaka på några av lamporna i sortimentet och vid millennieskiftet visar ateljé Lyktan återigen att form och funktion är lika viktiga komponenter.

Nedan modeller från 1990-talet är ett urval av armaturer från ateljé Lyktan.

1) Carmen 1993, Tommy Govén. 2) Birka 1993, Lars Bessfelt. 3) Bizet 1995, Tommy Govén. 4) S-light 1997, Lars Bylund.

1) Rio 1999, Bengt Källgren. 2) Berlin 1999, Claesson/Koivisto/Rune. 3) Madonna 1999, Stig Ahlström. 4) Magnolia 2000, Design 123.

2000-taletLampan Tundra, designad av Kristin Leibel och Kristian Andréason, vinner pris för sin utsökta design och fler produkter av liknande slag tar form på fabriken. Bengt Källgrens volymprodukt Time gör sitt intåg i den tekniska belysningen liksom den formstarka pendelarmaturen Fogg av Stefan Borselius.

Tundra. Kristin Leibel och Kristian Andréason, 2004.

Fogg, Stefan Borselius, 2008.

2005 blir Richard Wegele VD på ateljé Lyktan. Hela sortimentet ses över och ett designråd av olika formgivare tillsätts – företaget går in i ett nytt skede. Samtidigt sker en ökad produktframtagning och lanseringstakt. Det fullskaliga armaturprogrammet Bebop lanseras, en retroinspirerad lampfamilj framtagen av Wingårdhs Arkitekter genom Henrik Schulz.

Bebop. Henrik Schulz, 2006.

Den första belysningsarmaturen som ateljé Lyktan utvecklar med den nya ljuskällan LED blir bordslampan Tesla designad av Henrik Schulz. Tekniken appliceras även på utomhussidan, där Tommy Govéns pollare Origo är den första LED-bestyckade modellen.

2009 fyller ateljé Lyktan 75 år. I samband med jubileet utkommer boken; Ljuset ska vara vitt och lysa fritt – Historen om ateljé Lyktan och en jubileumsarmatur tas fram tillsammans med Koenigsegg, tillverkaren av världens snabbaste serietillverkade bil.

Nedan modeller från 2000-talet är ett urval av armaturer från ateljé Lyktan.

1) Time 2007, Bengt Källgren. 2) Tesla 2008, Henrik Schulz. 4) Megalo 2009, Olle Lundberg. 4) Ogle 2009, Form Us With Love.

2010-talet – återblickar och nya visioner

Del 3. Kontemporär design.


Armaturer i produktion

Bumling
Fovea
Megalo
Ogle
Simris
Supertube
Time
Tundra


Jubileumsbok

Med moderna klassiker som Bumling, Hinken och Tube har ateljé Lyktan en särställning i svensk designhistoria. Författarna Johan Jansson och Staffan Bengtsson har grävt fram tidigare opublicerat material från ateljé Lyktans arkiv. Med sitt digra innehåll är boken en källa till kunskap för samlare av skandinavisk design.


Källförteckning
Johan Jansson och Staffan Bengtsson. Ljuset ska vara vitt och lysa fritt – Historien om ateljé Lyktan.
Stockholm: Arvinius Förlag, 2009.

Foto
ateljé Lyktans arkiv.
Supertube, Conny Bernhardsson.
Kopplingar Supertube, Conny Bernhardsson.
Första exemplaret av Bumling, Johan Jansson.
Bumling dubbelgolvlampa, Conny Bernhardsson.
Bumlingbordet, Conny Bernhardsson.
Anders Pehrson med vitlackerade lampor, Per Erik Gustavsson.
Rundvandring i fabriken, Bo Ivar Jönsson.
Skarabé, Conny Bernhardsson.
Fovea, Johan Jansson.
Tundra, Johan Kalén.
Bebop, Johan Jansson.

För de senaste nyheterna.